شرط رسیدن به توحید و عدل، رفتن در خانه حضرت علی(ع) و زهرا(س) است
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۲۶۸۵
به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجتالاسلام والمسلمین مهدی شاهرودی، استاد حوزه و دانشگاه آزاد استان قم، شب گذشته ۱۹ بهمنماه در مسجد باقرالعلوم (ع) در شهرکرد به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در رابطه با الگوی برتر و با فضیلت بیان کرد: به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) این روزها مجالس عزاداری برپا است یکی از برکات این مجالس انتخاب الگوی مناسب است که به مدد حضرت زهرا(س) در این مجالس الگوی مناسب را پیدا خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام شاهرودی افزود: خداوند این فطرت و حس را در وجود ما گذاشته است که برای ادامه زندگی برای خود یک الگو انتخاب کنیم. در هر سنی که باشیم چه کودک، نوجوان و یا جوان متناسب با مقطع سنی و درکمان الگویی برای خود انتخاب میکنیم که این الگو از یک شخصیت کارتنی تا یک ستاره سینما در بین جوانان رایج است.
وی ادامه داد: اما انسان باید تا جای رشد پیدا کند که الگویی در شأن خود پیدا کند و آن شخص را الگو قرار دهد خدای مهربان در قرآن کریم یک الگوی را معرفی کرده و ۱۳۵ آیه در رابطه با آن نازل کرده است. خداوند در قرآن بهترین الگو را حضرت زهرا(س) قرار داده است زیرا که ایشان در همه موارد یک الگو و نمونه کامل است. در سوره قدر این شخصیت والا را معرفی کرده است و از این خانم به عنوان«لیله» یاد میکند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر به اولیاء وصل نباشیم معنی این کلمه را نمیتوانید درک کنیم. سوره قدر انسان ساز است و انسان را رستگار میکند و حیات دنیا و آخرت را نیز تنظیم میکند. زمانی که در نماز سوره توحید را میخوانیم یعنی شناسنامه خدا را بیان میکنیم و به یگانگی خداوند شهادت میدهیم حال برای رسیدن به این توحید و یگانگی باید از سوره قدر شروع کنیم زیرا که سوره قدر شناسنامه اولیاء و حضرت زهرا(س) است. اگر بر این سوره باور پیدا کنیم در مقابل خانه حضرت زهرا(س) زانو میزنیم. پس نتیجه میگیریم هر کس بخواهد به توحید و عدل برسد باید در خانه حضرت علی(ع) و زهرا(س) برود.
استاد دانشگاه اظهار کرد: سوره قدر حقیقتی از حضرت زهرا(س) را به ما میرساند و خداوند ایشان را در این سوره معرفی میکند. اگر کسی در نماز سوره قدر را بخواند فرشتهایی ندا میدهد که گناهانت را به خاطر حضرت زهرا(س) میبخشم. خداوند برای خواندن سوره قدر در شب و روز جمعه هزاران جایزه قرار داده است که این نشانه منزلت و جایگاه این سوره نزد خداوند است.
وی ادامه داد: پس کسی که بخواهد کلمه«لیله» را درک کند باید با شب انس بیشتری داشته باشد. هر کس که در شب پرورش پیدا کند زودتر به حضرت زهرا(س) میرسد. یعنی اینکه در طول شب بیدار شویم مهر را بر پیشانی قرار دهیم و خدا را شکر کنیم همین کار کوچک باعث پیدا کردن انس و پرورش ما میشود حالا اگر وضو بگیریم و نماز شب را با حس و حال بخوانیم حتماً پاداش و حسنات بیشتری نصیب ما خواهد شد اما همین که یک قسمتی از شب را بیدار باشیم، خدا را شکر کنیم و یا به حسابمان در طول روز رسیدگی کنیم سبب میشود تا دست خالی از دنیا نرویم.
حجتالاسلام شاهرودی گفت: بزرگان ما معتقد بودند وقتی آدمی میخوابد روح از بدن جدا میشود و برای آسوده شدن این روح باید اعمالی را قبل از خواب انجام دهیم که اگر این اعمال را انجام ندهیم حتی اگر ۱۰ ساعت هم بخوابیم پس از بیدار شدن باز هم روحمان احساس خستگی میکند یکی از این آداب خواندن شعر «سر گذاشتم بر زمین، ای زمین نازنین، هیچ کس نیاید بالاسرم، غیر از امیرالمومنین» و یا سفارش به خواندن سوره توحید و قدر از جمله این اعمال است.
وی در پایان گفت: زیباترین شکل خانهداری، فرزندداری و مبارزه را باید از حضرت زهرا (س) یاد گرفت ایشان کنار گهواره کودکانش قرآن میخواند و از رشادتهای پدر بزرگوارشان برایشان شعر میخواند پس یک الگوی کامل برای بانوان حضرت زهرا(س) است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا چهارمحال و بختیاری شهادت حضرت زهرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۲۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/